Karl Kautsky

En Karl Kautsky va néixer el 16 d’octubre de 1854 a Praga. Fill de pare txec i mare alemanya, va ser educat en la seva ciutat natal i a Viena abans d’emigrar a l’estranger educat pels seus pares en la indiferència i el menyspreu a la monarquia dels Habsburg. Ferm defensor de la democràcia, va ser simpatitzant socialista des del moment que va sentir parlar de la Comuna de París i va estudiar amb entusiasme a en Charles Darwin i a en Karl Marx. La seva versió del socialisme marxista no era la del marxisme del Manifest Comunista ni la seva nova formulació leninista posterior, era un revisionista que donava suport a una reforma agrària ja que creia que era inevitable la desaparició del món rural, tot i que més tard va afirmar que s’havia equivocat en la seva teoria. Sentia indiferència cap a la religió i el nacionalisme, tot i que de petit era un patriota txec, i va ser fidel a les seves idees i conviccions. Durant 34 anys va editar el Neue Zeit i va publicar alguns dels manuscrits econòmics més importants d’en Marx. La seva participació en la premsa va adoptar la forma d’un article-comentari titulat Krisentheorien que es va inserir en l’òrgan teòric del Neue Zeit en l’òrgan. En Kautsky creia que el Manifest no era res més que un esborrany brillant de tot el sistema plenament desenvolupat en El Capital i en els escrits de l’època madura d’en Friedrich Engels. En essència, afirmava que la teoria marxista de les crisis no era simplement adequada, sinó que estava a prop d’arribar a materialitzar-se.  Segons ell les depressions cícliques estaven lluny de suavitzar-se i creia que tendien a fer-se més agudes i llargues. Creia fermament que el capitalisme es trobava pròxim a una fase d’estancament crònic que intensificaria els conflictes de classe. Entre el 1905 i el 1910 va treballar en l’obra d’en Marx; Theorien ueber den Mehrwert, on va fer observacions sobre el cicle comercial. El 1905 va treballar en la seva obra més ambiciosa, Ethik und materialistische Geschichtsauffassung, editat el 1906, on posa tots els defectes de la doctrina positiva, però li va portar una llarga polèmica. El 1908 va treballar en una obra que intentava interpretar en termes materialistes els orígens del cristianisme, Der Ursprung den Christentums. Respecte a Alemanya i a Àustria preveia la possibilitat d’un alçament purament polític que acabés amb els règims autocràtics i preburgesos. Es va fer amic d’en Sigmund Freud, els dos tenien moltes coses en comú; es portaven només dos anys, s’havien format en la Viena del decadent imperi austríac-hongarès i varen viure i treballar en un contorn burgès.

Amb l’esclat de la Primera Guerra Mundial es va posicionar contrari a la guerra i es va enfrontar al derrotisme revolucionari. A partir de 1917, amb la victòria bolxevic, en Kautsky va ser atacat per ser un enemic de la revolució proletària ja que estava encontra de la dictadura del proletariat ja que la veia com un tipus de dictadura jacobina-blanquista i apostava per un democràcia plena. En Vladimir Lenin va blasmar sobre la seva figura, en Lev Trotsky se’n burlava públicament i els marxistes més joves l’acusaven d’estar antiquat. En acabar la guerra, en Kautsky es va convertir en el teòric de la revolució democràtica a l’Europa Central. El 1927 va tornar a treballar en una obra on criticava el pensament positivista, La Summa. En Karl Kautsky va morir el 17 d’octubre de 1938 a Àmsterdam.

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply