Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche va néixer el 3 de setembre de 1875 a Maffersdorf, a Bohèmia, l’Imperi austrohongarès. Després d’interessar-se des de molt jove per la indústria automotriu de finals del segle XIX, Porsche es va comprometre amb diversos socis per elaborar projectes per millorar la indústria. Així, en l’exposició universal de l’any 1900 a París va presentar el cotxe elèctric Lohner-Porsche, propulsat per 4 motors elèctrics integrats en les rodes del cotxe, sent la seva primera gran contribució a la indústria. Després de participar cada cop més en altres models desenvolupats entre les dècades de 1900 i 1910, el 1923 va ser contractat per la Mercedes Benz com a director tècnic de la producció alemanya generant motors amb compressor de la marca. L’industrial tenia en ment des de feia temps construir un automòbil de qualitat i popular, agafant com a referència el model Ford T d’en Henry Ford desenvolupat en els Estats Units durant les dècades 1910 i 1920. El 1933 va construir un model esportiu amb el que Auto Union va guanyar totes les competicions. Quan el 1937, per la seva pròpia voluntat, es va afilar al NSDAP, Adolf Hitler li va demanar que dissenyés l’automòbil del poble, el Volkswagen. Després d’enormes estudis, en el taller de projectes de Stuttgart, de la mà d’en Porsche va néixer el Volkswagen Tipus 1, el VW Käfer, mundialment conegut com l’Escarabat. Porsche li va regalar un d’aquests cotxes a en Hitler en el seu aniversari de l’any 1938. A partir de llavors Porsche va accedir a la direcció de la recent creada societat Volkswagen, Volkswagen GmbG, on va rebre les més altes distincions del règim nazi.

Durant la Segona Guerra Mundial, Porsche va donar suport als nazis formalment i, com a president de la Comissió Panzer, es va ocupar del disseny de material bèl·lic com els tancs Maus, Ferdinand i Tiger o la versió amfíbia del Volkswagen tot-terreny o els avions, entre ells el Junker Ju 88 i el caça Focke-Wulf utilitzant la mà d’obra forçosa de diferents centres de presoners i camps de concentració des de 1941. També va tenir un paper essencial en el disseny i la fabricació d’armes de represàlia, com els primers míssils de creuer Fieseler Fi 103, utilitzats indiscriminadament contra la població civil. Després del bombardeig sistemàtic a les seves fàbriques el 1944, la seva producció va quedar aturada i no es recuperaria fins l’any 1947, quan va reconvertir la seva empresa per la fabricació de cotxes esportius. Ferdinand Porsche va morir el 30 de gener de 1951 a Stuttgart.

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply