Fritz Todt

Fritz Todt va néixer el 4 de setembre de 1891 a la ciutat suaba de Pforzheim, al sud-est d’Alemanya, en una família de classe alta. El seu pare era el propietari d’una petita fàbrica. Va estudiar a la Universitat Tècnica de Munic, però va tenir que aparcar els seus estudis durant la Primera Guerra Mundial per format part de les Forces Aèries alemanyes, on va resultar ferit i condecorat amb la Creu de Ferro. Després de la Gran Guerra va obtenir el títol d’enginyer i el 1921 va començar la seva vida laboral treballant en la construcció de carreteres de quitrà i asfalt per l’empresa muniquesa de Sager & Woerner.

El 1922 va ingressar al NSDAP i va admirar a l’Adolf Hitler des del primer moment. Després del fracàs del putsch de Munic i en veure la repressió que patia el partit, Todt va preferir evitar tot compromís polític i es va concentrar en la seva professió d’enginyer. El 1926 va ser nombrat sots-director del departament de construcció de carreteres de Sager & Woerner. A partir de 1930 va treballar com assessor del NSDAP en l’equip de Rudolf Hess, on va desenvolupar els plans ja existents per la construcció d’una xarxa d’autovies. El 1931, després de l’avanç electoral del NSDAP en les eleccions parlamentàries, es va allistar a les SS i des d’aquell moment va assumir el lideratge de la divisió d’enginyers de la Lliga de Combat d’Arquitectes i Enginyers Alemanys del NSDAP. Todt considerava el nazisme com una força decisiva, enèrgica i moderna que acabaria amb els problemes que havia ocasionat la República de Weimar i portaria Alemanya cap a un futur basat en l’aplicació centralitzada de la ciència i la tecnologia. Dins del NSDAP va intentar contrarestar les idees econòmiques socialistes de Gottfried Feder perquè propugnaven que s’havien de mecanitzar i racionalitzar les fàbriques, i Todt veia aquestes idees com les culpables de l’augment de l’atur. El desembre de 1932, Todt va presentar un informe a la cúpula del NSDAP del que seria el seu gran projecte, les Reichsautogahnen (autopistes), que curiosament van ser molt útils pels Aliats en el seu avanç cap a Berlín.


Quan els nazis varen arribar al poder, el gener de 1933, Adolf Hitler el va nombrar, sense consultar-ho amb el ministre de Transports, inspector general de les Carreteres Alemanyes en un organisme que es coneixeria el 1935 com l’Organització Todt. La majoria dels treballadors que varen treballar per l’Organització eren aturats que van ser sotmesos a una forta disciplina, i eren traslladats d’una banda a l’altra del país vivint en uns barracons incòmodes a canvi d’un salari molt baix. La seva primera gran obra dins del govern varen ser les autopistes. Després va construir la gegantesca Línia Sígfrid o Westwall, fent front a la Línia Maginot, per la qual va necessitar en alguns moments fins a mig milió de treballadors. El maig de 1938 va reunir empreses privades i estatals dins l’Organització Todt. Va ser un dels pocs dirigents nazis que va transmetre simpaties a l’estranger, ja que no tenia la insolència i l’arrogància típiques entre els caps del Partit. Era un home modest, i més d’un visitant estranger es preguntava com podia està entre els nazis. Tot i ser un creient del nacionalsocialisme, no va participar activament en la vida del NSDAP. A Hitler li atreia de Todt la seva capacitat com enginyer i organitzador, i li fascinava els seus avanços tècnics.


El 1940, Hitler va crear el Ministeri d’Armament i Munició i li va demanar que en sigués el ministre. Durant la Segona Guerra Mundial, l’OT construïen fortificacions i seguien de prop les unitats de l‘exèrcit alemany per reparar ponts i carreteres. Todt va ser l’encarregat de la marca Ostwall per contenir l’avanç soviètic en el front oriental i la construcció del mur de l’Atlàntic, la qual s’havia d’estendre des d’Holanda fins la frontera amb Espanya.


El matí del 8 de febrer de 1942, Fritz Todt va morir en un accident d’avió quan l’aparell va explotar en va sortir de l’aeròdrom de Rastenburg direcció a Berlín. Hi ha qui ha comentat que l’accident va ser provocat perquè, segons aquesta teoria, se’l volia eliminar per les seves diferències amb Hitler sobre el front oriental. La nit anterior s’havien discutit de males maneres perquè Todt no acceptava l’estratègia de Hitler. Quan el Ministeri de l’Aire va obrir una investigació per saber què havia passat, Hitler va ordenar que es paralitzés la investigació. Tot i que pot semblar que Hitler el fes eliminar, tot indica que va ser un accident. A més, Hitler es va posar molt trist amb la mort de Todt, a qui considerava un amic. A part, Hitler, que apreciava molt el seu treball i el seu esforç, sabia que era pràcticament insubstituïble perquè s’ocupava de diferents matèries molt importants per la defensa del país. Per això, el substitut de Todt en el Ministeri d’Armament i Munició va ser l’arquitecte Albert Speer, un dels amics més fidels de Hitler que era conegut per la seva dedicació en el treball i per la seva capacitat per treballar a altra pressió. Todt, a títol pòstum, va ser la primera persona en rebre l’Ordre Alemany, una condecoració creada per Hitler per distingir un servei especial al poble alemany.

La seva tomba es troba actualment en el Cementiri dels Invàlids de Berlín.

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply