Fritz Todt

En Fritz Todt va néixer el 4 de setembre de 1891 al sud-est d’Alemanya en una família de classe alta. El seu pare era el propietari d’una petita fàbrica. Va estudiar en la Universitat Tècnica de Munic, però va tenir que aparcar els seus estudis durant la Primera Guerra Mundial, formant part de les Forces Aèries alemanyes, on va resultar ferit i va ser condecorat amb la Creu de Ferro. Després de la Gran Guerra va obtenir el títol d’enginyer i va començar després la seva vida laboral.

El 1922 va ingressar al NSDAP i el 1931 es va allistar a les SS. Quan els nazis varen arribar al poder, el gener de 1933, l’Adolf Hitler el va nombrar, sense consultar-ho amb el ministre de Transports, inspector general de les Carreteres Alemanyes en un organisme que es coneixeria el 1935 com l’Organització Todt. La majoria dels treballadors que varen treballar per l’Organització eren aturats que van ser sotmesos a una forta disciplina, i eren traslladats d’una banda a l’altra vivint en uns barracons incòmodes a canvi d’un salari molt baix. La seva primera gran obra dins del govern alemany va ser les Reichsautogahnen (autopistes), que curiosament van ser molt útils pels Aliats en el seu avanç cap a Berlín. Després va construir la gegantesca Línia Sígfrid o Westwall, fent front a la Línia Maginot. Més tard va començar la Ostwall per contenir l’avanç soviètic en el front oriental. El maig de 1938 va reunir empreses privades i estatals en l’Organització Todt. En Todt va ser la primera persona en rebre l’Ordre Alemany, una condecoració creada per en Hitler per distingir un servei especial al poble alemany. Va ser un dels pocs dirigents nazis que va transmetre simpaties a l’estranger ja que no tenia la insolència i l’arrogància típiques entre els caps del Partit. Era un home modest, i més d’un visitant estranger es preguntava com podia està entre els nazis. Tot i ser un creient del nacionalsocialisme, no va participar activament en la vida del Partit. A en Hitler li atreia d’en Todt la seva capacitat com enginyer i organitzador, i li fascinava els seus avanços tècnics.

El 1940, en Hitler va crear el Ministeri d’Armament i Munició i li va demanar que en sigués el ministre. Durant la Segona Guerra Mundial, l’Organitsation Todt o OT construïen fortificacions i seguien de prop les unitats de l‘exèrcit alemany per reparar ponts i carreteres. En Todt va ser l’encarregat de la construcció del mur de l’Atlàntic.

Al matí del 8 de febrer de 1942, en Todt va morir en un accident d’avió quan l’aparell va explotar quan va sortir de Rastenburg en direcció a Berlín. Hi ha qui ha comentat que l’accident va ser provocat perquè se’l volia eliminar per les seves diferències amb en Hitler sobre el front oriental. Quan el Ministeri de l’Aire va iniciar una investigació per saber què havia passat, en Hitler va ordenar que es paralitzés la investigació. Tot i que pot semblar que en Hitler el fes eliminar, tot indica que va ser un accident. El substitut d’en Todt en el Ministeri d’Armament i Munició va ser l’Albert Speer, un dels amics més fidels d’en Hitler.



No comments yet. Be the first.

Leave a Reply