Hanna Reitsch

Hanna Reitsch va néixer el 29 de març de 1912 a la ciutat alemanya de Hirschberg, Jelenia Gora de l’actual Polònia, en una família acomodada. De ben petita va tenir afició a l’aviació i amb 20 anys ja va fer els seu primer vol. Única dona en un curs format per 28 futurs aviadors, el 1936, Hanna va batre el record de durada en vol sense motor: cinc hores i mitja amb 305 quilòmetres recorreguts. Al llarg de la seva carrera va batre més de 40 rècords, alguns dels quals encara segueixen vigents. El 1937, Ernst Udet, la mà dreta de Hermann Göering, la va inscriure com a pilot de proves de l’Escola de Proves Aèries de la Luftwaffe a Rechlin am Müritzsee. Allí va poder provar els Junkers Ju-87El 1938 es va convertir en la primera dona del món en pilotar un helicòpter en la demostració que es va fer en el Saló del motor organitzat a Berlín. Les seves gestes varen meravellar a tothom, especialment a Joseph Goebbels, que se’n va aprofitar per la seva propaganda

Mobilitzada durant la Segona Guerra Mundial, es va encarregar de provar els prototips alemanys. Amb les seves ganes de pilotar va contribuir a la posada a punt de les armes secretes del Reich. Per aquest treball va rebre la Creu de Ferro de segona classe a mans de l’Adolf Hitler. Després va rebre la Creu de Ferro de primera classe per haver realitzat un vol de 38 minuts en el planador Gigant. Quan Alemanya patia greument els bombardejos de l’aviació aliada el 1944, va participar en la creació d’una unitat kamikaze anomenada SS-Selbstopferkommando Leonidas, que no va tenir temps d’actuar i per la qual es va presentar voluntària per llançar-se contra un objectiu Aliat en els últims dies de la guerra. A l’octubre de 1944, durant una prova va patir un important accident que la va deixar malferida i va tenir que ser traslladada a un hospital de la Luftwaffe a Berlín. Se li va diagnosticar una forta commoció cerebral i una greu lesió a l’espatlla, i els metges li deien que no podria tornar a volar. Però Hanna, amb la seva passió per volar, es va recuperar, el gener de 1945 va ser donada d’alta i va tornar a volar. A mitjans de mes de febrer va volar a Breslau, que estava sent assetjada. Va tenir que ser el propi Hitler qui li prohibís volar més. Hanna realitzaria un últim vol cap a Breslau a l’abril. 

La seva gesta més gran i per la qual és més recordava la va realitzar els últims dies del Reich quan va transportar amb el seu Fieseler Storch al nou ministre de la Luftwaffe, Robert Ritter von Greim, a Berlín per reunir-se amb Hitler. Tot i que ella es volia quedar fins al final al Führerbúnquer amb Hitler per morir al seu costat, va ser obligada a marxar amb un Arado 96. Abans de marxar va dur moltes cartes dels habitants del búnquer a les seves respectives famílies o als seus companys d’armes.

Arrestada després de la guerra pels nord-americans durant quinze mesos, va ser classificada com High Criminal Person pel CIC, on va ser confinada en una confortable mansió a Gmund per tal d’entrevistar-se per saber si hauria pogut treure a Adolf Hitler i Eva Braun del Führerbúnquer els últims dies del Reich. Quan varen veure que no era possible que els hagués pogut salvar i després d’insistir i assegurar que Hitler era incapaç d’escapar quan ella va abandonar el búnquer, va ser enviada a un camp de presoners on va continuar sent interrogada. 

Anys més tard va participar en la creació de l’exèrcit de l’aire de Ghana, i va ser membre de la prestigiosa Society of Experimental Test Pilots nord-americana. La seva reputació era tan gran que inclús va ser rebuda pel president John Fitzgerald Kennedy a la Casa Blanca amb altres aviadores. El seu últim vol de proves el va fer a l’edat de 67 anys, uns mesos abans de morir el 24 d’agost de 1979 a Frankfurt del Main per una crisi cardíaca. Mai va mostrar penediment per haver ajudat al nazisme.

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply