Autopistes

La idea de les autopistes era originària d’Itàlia, on el 1924 es va construir un prototip, però va ser a Alemanya on es varen fer les primeres autopistes de gran quilometratge. Durant la República de Weimar, una empresa privada va idear connectar les ciutats d’Hamburg, Frankfurt i Basilea en un projecte que es va començar a desenvolupar a partir de 1926, però que va quedar aturat com a conseqüència del crac del 29. Però amb Adolf Hitler al poder es va reactivar el programa de desenvolupament de la xarxa de carreteres iniciat per la República de Weimar, tant per prestigi com per facilitar els desplaçaments en vista a les conquestes militars. Fritz Todt va dirigir el projecte iniciat el 23 de setembre de 1933, i el primer tram d’una xarxa de 6.500 quilòmetres es va obrir el 15 de maig de 1934. En comparació, la xarxa francesa tenia tant sols 17 quilòmetres, del pont de Saint Cloud a Rocquencourt. A més, la creació d’aquelles carreteres donava molts llocs de treball. El desembre de 1934 treballaven en aquest nou tipus de via ràpida 11.750 treballadors i el 1936 125.000. En general, les autopistes varen contribuir a superar l’atur molt menys del que va afirmar en el seu moment la propaganda nazi

Aquestes noves carreteres que travessaven el paisatge no només es varen dissenyar pel trànsit privat, sinó que també tenien una importància estratègica. El tram Munic-Salzburg, per exemple, va ser usat més tard per la Wehrmacht per transportar tropes i avituallament durant l’Anschluss d’Àustria i l’annexió de la regió del Sudets

Però el pla dels alemanys no va anar tal i com ells esperaven, ja que el 1938 només s’havien completat 3.800 quilòmetres i amb la Segona Guerra Mundial la construcció d’autopistes va deixar de ser prioritari. Tant sols es varen construir 500 quilòmetres més fins al 1945. L’autopista entre Hamburg i Basilea no es va completar fins el 1962.

Al final de la guerra, les tropes nord-americanes varen utilitzar aquestes vies ràpides per moure’s més ràpidament. El comandant suprem Dwight D, Eisenhower va quedar meravellat d’aquestes obres i quan va arribar a la presidència dels Estats Units va imitar el model alemany en construir les noves autopistes del país. 

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply