El canó MK-101

El canó MK-101 va ser desenvolupat el 1935 per l’empresa Rheimetall-Borsig sota la designació de MG-101 agafant com a partida l’arma contra carro suïssa Solothurn MKS-18-1000 de 20 mil·límetres. Pesava 179 quilograms, de llarg feia 2,4 metres, la canya 1,2 metres, tenia un cartutx de 30 per 184B mil·límetres, tenia una velocitat de tret de 230-250 tpm i una velocitat de sortida de 960 metres per segon. Aquesta arma de 30 mil·límetres es caracteritzava per la seva llarga canya i l’excel·lent velocitat inicial del projectil, que li donava una gran capacitat però en la seva contra tenia una baixa cadència de tret, poca capacitat de munició transportada i gran pes. Treballava amb el sistema de retrocés, permetent-li disparar nou tipus de munició de 30 mil·límetres, des d’explosives a perforants amb nucli de Tungsteno, poden aquesta última penetrar 75 mil·límetres de blindatge a 300 metres. Els primers models només podien disparar tres trets, però després es va augmentar la capacitat a 30. El 3 de juliol de 1939, a Rechlin, se li va mostrar a l’Adolf Hitler aquest canó muntat en un caça bimotor ME-110 durant una exhibició on es mostraven totes les novetats de la Luftwaffe. Aquell mes en Hermann Göering li va ordenar a l’Ernst Udet l’entrega de 3.000 unitats d’aquesta arma, però aquesta xifra mai es va assolir ja que pel 1943 només se’n havien construït 220 unitats.

A finals de 1941 es varen començar a muntar en els bimotors d’atac Henschel HS-129B en una góndola ventral. Durant els combats en el front oriental la combinació MK-101/AP 30 mil·límetres va demostrar ser capaç de perforar la torre i el lateral del carro de combat soviètic KV-1. De forma experimental es va muntar en la secció de proa del bombarder pesat Heinkel He-177A-1 U2 per ser utilitzat contra les embarcacions o els trens, però finalment es va rebutjar aquesta idea. La producció del canó MK-101 va ser limitada durant la Segona Guerra Mundial, però una versió amb sistema de dispar elèctric va ser desenvolupada entrant en servei amb el nom de MK-103, que va ser utilitzada en missions aire-terra com aire-aire al llarg del conflicte.

 

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply