La BMW

La BMW va sorgir el 1913 com una fàbrica dedicada a la producció de motors d’avió. Les hèlices girant en un cel blau es varen convertir més tard en l’emblema de l’empresa. El 17 de juny de 1919, pocs dies abans de la firma del Tractat de Versalles, que prohibia la producció de motors d’avions a Alemanya, la BMW va aconseguir que el pilot de proves Franz Zeno Diemer volés a 9.760 metres d’altura amb un motor de sis cilindres, amb el qual va aconseguir un rècord del món d’altura.

A partir de 1933, dins del programa preparatiu per rearmar el país, el comandament superior de l’Exèrcit va fer a la BMW diversos encàrrecs camuflats relacions amb la producció d’armament. Per aquesta raó, l’empresa matriu situada a Milbertshofen va començar a créixer ràpidament, convent-se en la firma més gran de Munic. Fins el 1943 la fàbrica va experimentar un permanent procés de modernització, ampliació i creixement. Gràcies als diversos canvis en la construcció i en els mètodes, així com la introducció el 1941 de la cadena de muntatge, es varen incrementar els índex de producció de l’empresa. Fins al final de la Segona Guerra Mundial, uns 21.000 motors BMW varen sortir de la fàbrica. Arrel de l’Operació Barba-roja el juny de 1941, es va intensificar a més la fabricació de la motocicleta sidecar R.75m adaptable a tot tipus de terreny, la qual estava equipada amb una metralladora pesada pel copilot, que podia ser utilitzada tant en el desert del nord de l’Àfrica com en les gelades carreteres de la Unió Soviètica.

Diversos milers de treballadors forçats allotjats en un camp de barracons varen incrementar els beneficis i la producció de la marca. Per raons de defensa antiaèria, les naus es varen distribuir per tota l’àrea de la fàbrica, dividides en sectors autònoms de producció. Més tard, les seves instal·lacions varen ser un objectiu pels Aliats.

Entre 1936 i 1944, per encàrrec del Ministeri de l’Aire, es va construir una segona fàbrica de la BMW a Allacher Forst. Per protegir-la dels atacs aeris, les instal·lacions varen ser distribuïdes de forma dispersa per tota l’àrea i es varen pintar les naus amb pintura de camuflatge. En començar la guerra, la fàbrica va quadruplicar les seves instal·lacions. La màxima prioritat era la producció de motors d’avió del tipus BMW 801, els quals tenien una potència de 2.270 cavalls i varen ser instal·lats en 16 models d’avió de la Luftwaffe. El 1944, la BMW va començar també la producció de motors toveres i coets. Molt a prop d’aquesta segona fàbrica s’hi va instal·lar el 1941 un camp per treballadors forçats i, partir de 1943, s’hi va crear un camp de concentració extern, on hi vivien fins a 8.000 presoners que tenien que treballar en la producció de motors o en treballs de construcció. Molts d’ells varen morir per les causes inhumanes en les quals treballaven o bé varen ser assassinats per les SS. Els plans de construir el 1944 una fàbrica subterrània en forma de búnquer mai es varen realitzar. Tampoc es va concretar el trasllat de les instal·lacions de producció a la Doggerwerk, una gegantesca fàbrica construïda en els hangars de Nuremberg.

A l’octubre de 1945, el govern militar nord-americà va donar l’ordre de desmuntar la fàbrica BMW. Gran part d’ella va ser desmantellada i embarcada cap als Estats Units com indemnització de guerra. En els terrenys d’Allach, els nord-americans varen construir-hi el taller de reparacions més gran del món de vehicles blindats, peces d’artilleria i camions. Avui en dia els terrenys són utilitzats per les empreses MAN-Nutzfahrzeuger AG i MTU.

Actualment BMW és una de les marques de cotxes i motocicletes més prestigioses del món. Al costat de l’edifici administratiu del consorci BMW, construït amb la forma d’un motor de quatre cilindres, hi ha l’edifici circular de color plata gris-acer del vell museu de BMW. En algunes seccions del museu es poden veure el globus terraqüi situat al costat del pavelló cobert de la Torre Olímpica.

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply