Volkswagen

El Volkswagen Escarabat va ser un cotxe alemany dissenyat per en Ferdinand Porsche i construït a la planta de Wolfsburg. L’Adolf Hitler va llançar un concurs el 1934 als empresaris per la concessió de la fabricació del Volkswagen (automòbil del poble). L’empresari alemany Ferdinand Porsche va ser finalment l’encarregat de fabricar un cotxe barat d’acer, que no costés més que una motocicleta, que pogués transportar a una família de quatre, viatjar més de 100 quilòmetres per hora i que no tingués problemes sota el clima de l’hivern alemany, seguint l’exemple d’en Henry Ford. El 1936, en Hitler i en Porsche varen presentar un model únic del famós Volkswagen en el saló de Berlín. Amb aquest projecte, en Hitler volia construir la fàbrica més gran d’Europa per la fabricació d’aquest automòbil. Per fer-ho, havia de tenir accés a una via fluvial navegable i una central elèctrica pròpia que proveís tant a la nova ciutat com a la fàbrica, que aquesta va ser inaugurada el 26 de febrer de 1936. Finalment, en Hitler va escollir el poble de Fallersleben, a la riba del canal de Mittelland. El lloc formava part des del segle XV del comtat de Schloss Wolfsburg, propietat del compte Von Schulengurg. Segons les idees d’en Hitler, la fàbrica havia de tenir la ciutat molt a prop per allotjar-hi els treballadors i les seves famílies. El NSDAP va facilitar a en Ferdinand Porsche la infraestructura necessària per la construcció de la que seria posteriorment la fàbrica encarregada del projecte. Només en posar la primera pedra de la fàbrica es contava ja amb 250.000 comandes, que per culpa de la guerra no es varen entregar. La nova ciutat, la Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, va ser inaugurada el 26 de maig de 1938 i va ser finançada juntament amb el complex industrial pel Front obrer i pels propis treballadors, que varen comprar per avançat i a crèdit el dret de sol·licitar un vehicle. La cerimònia d’inauguració va ser tant important que més de 70.000 persones de tots els racons d’Alemanya varen anar a la festa. En Ferdinand Porsche hi va ser present juntament amb els generals nazis i el mateix Hitler. En aquesta cerimònia en Hitler va pujar a bord d’un KdF-Wagen descapotable conduït per en Ferdinand Porsche.

El nom escollit pel cotxe va ser Kdf-Wagen (Kraft durch Freude: Força a través de l’alegria) i la ciutat el nom de Kdf-Stadt. Però ni a la fàbrica ni a tot Alemanya es va utilitzar aquest nom i tothom utilitzava el nom de Volkswagen per referir-se a l’Escarabat. El nom Kdf-Wagen només va ser utilitzat en els catàlegs i pels militars nazis. L’Escarabat, el Beetle o el Käfer, va ser el primer Volkswagen. Tot i que en Ferdinand Porsche va realitzar els plànols i els dissenys de l’automòbil, va ser en Hitler qui li va donar els últims detalls, modernitzant els llums de davant i de darrere, i afegint una vareta lateral que li donava un aire més esportiu. El cotxe, que va portar el motor al maleter i que no tenia radiador, va ser presentat a en Hitler en forma de maqueta el 20 d’abril de 1938 en la celebració de l’aniversari del dictador alemany. El cotxe seria pagat per subscripció i se n’havien de construir 1 milió cada any. El propi Hitler havia imposat un preu previ de 1.000 Reichsmarks quan un vehicle de l’època valia 4.500 Reichsmarks i el seu preu establert era de 990 Reichsmarks que es podia pagar a través d’un estalvi mensual de 5 DM. Per assolir aquell preu es va evitar importar matèries primes i les fibres tèxtils artificials, els vidres flexibles, el cautxú sintètic i la carrosseria es va obtenir a través de nous materials obtinguts per pressió en substitució de la xapa de ferro, les fibres de llana de cel·lulosa en substitució del cotó, el cuir artificial per tapisseria. Pràcticament tots els materials varen ser inventats. A més, el pes del vehicle va quedar reduït a 650 quilograms. Però cap dels 336.000 alemanys que el varen encarregar i pagar parcialment o totalment el varen rebre. Els vehicles es varen fabricar durant la guerra exclusivament amb fins militars i la fàbrica Volkswagen es va reconvertir en una unitat de producció d’armament produint vehicles com el Kübelwagen i el Schwimmwagen. Actualment s’han venut al voltant de 22 milions de Volkswagen Escarabat.

Des del principi, la indústria del motor de la Gran Bretanya havia vist el Volkswagen amb menyspreu, però els preocupava molt perquè tenien por que el Volkswagen s’introduís al seu país. En primer lloc, els capitans de la indústria automobilística britànica es varen oposar radicalment a qualsevol tipus d’innovació tecnològica i no podien tolerar el disseny poc ortodoxa d’en Ferdinand Porsche. Enrabiats amb aquell projecte, es va aconsellar a les tropes britàniques capturar tots els Volkswagen que trobessin per entregar-los a les autoritats per desmuntar-los a peces per anar després a un desballestament.

Després de la Segona Guerra Mundial:

Quan la guerra es va acabar un grup d’empresaris britànics es varen fer amb el control de la fàbrica i amb la producció novament de l’Escarabat l’èxit de la Volkswagen va ser increïble. Es varen vendre 23 milions de Sedans en tots el món, superant l’històric Ford T unes quantes dècades després. Després de innombrables processos, el 1961 la Volkswagen va descomptar del preu de venda 600 marcs als que acreditessin haver pagat els 990 de l’època.

Actualment el grup disposa de 45 fàbriques en 19 països i està present en 150 països amb organitzacions comercials i concessionàries pròpies. Volkswagen ha construït en els últims anys una fàbrica totalment nova de vidre que permet als visitants veure en detall tot el procés de fabricació. A Wolfsburg s’ha edificat la ciutat de l’automòbil i un conjunt d’edificis destinats al públic en els que es pot veure exposicions sobre la història de la companyia i sobre el món de l’automòbil, i en la que els compradors poden recollir personalment els seus automòbils Volkswagen. L’empresa continua estant a l’avantguarda en tecnologia i és una de les marques alemanyes de més nom del món.



No comments yet. Be the first.

Leave a Reply